2010. december 15. Vélemény a Gazdaságfejlesztési Operatív Program
"K+F és innováció a versenyképességért" c. Akciótervről Részletek
2010. december 10. Állásfoglalás a Felsőoktatási Törvény koncepciójáról Részletek
2010. szeptember 15. Vélemény az Új Széchenyi Terv Vitairat V. Tudomány - Innováció - Növekedés fejezetéről
Részletek
2010. július 27. A MISZ levele az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottsága elnökének Letöltés/megnyitás
(pdf, 67 KB)
2010. június 28. A MISZ levele az NGM Tudásgazdaság Főosztálya számára Részletek
2010. június 11. Vélemény az Európai Partnerség a Kutatókért című uniós kezdeményezéshez kapcsolódó
Nemzeti Akciótervről Részletek
European partnership for researchers National Action Plan of Hungary Letöltés/megnyitás
(word, 269 KB)
2010. május 27. A MISZ közleménye az innovációs járulékról Részletek
2010. május 14. A IV. Magyar Műszaki Értelmiség Napja - Felhívás Letöltés/megnyitás
(pdf, 121 KB)
2010. május 11. Vélemény az infokommunikációs technológiák szektor oktatás-képzés vizsgálatára, problémáinak feltárására indított kutatás I. számú szakmai részbeszámolójáról Részletek
2010. május 6. Vélemény a komplex vállalati technológia fejlesztés c. pályázati felhívás és útmutató (GOP-2010-2.1.1/C) tervezetéről Részletek
Az NFÜ válasza GOP 2.1.1.C Részletek
2010. április 26. Vélemény a Gazdaságfejlesztési Operatív Program Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.1.1) és a Vállalati innováció támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.3.1/A; GOP-2010-1.3.1/B) c. pályázati konstrukcióról Részletek
Az NFÜ válasza GOP 2010 1.3.1 Letöltés/megnyitás
(pdf, 56 KB)
2010. március 15. Vélemény a PÁLYÁZATI ÚTMUTATÓ a Társadalmi Megújulás Operatív Program Tudományos képzés műhelyeinek támogatása c. pályázati felhívásához, Kódszám: TÁMOP-4.2.2.B-10/1 Részletek
2010. március 4. A MISZ véleménye az európai munkáltatói szervezet, a Businesseurope "EU Intellectual Property Manifesto 2010" című anyagáról. Részletek
Véleményezett anyag Letöltés/megnyitás
(pdf, 59 KB)
2010. február 24. Innováció - Növekedés
A MISZ közgyűlésének állásfoglalása Részletek
2010. február 22. Vélemény a "Mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése" (GOP 2.1.1.A) c. pályázati kiírásról Részletek
A Magyar Innovációs Szövetség véleménye a komplex vállalati technológia fejlesztés c. pályázati felhívás és útmutató (GOP-2010-2.1.1/C) tervezetéről
A pályázat rendelkezésére álló forrás 6 milliárd forint a 2010-es évre. Mivel 15-35 db pályázat támogatását tervezik, ezért egy pályázatra 150-400 millió Ft támogatás eshet. Az elnyerhető támogatás intenzitása a megvalósuló projekt helyszíne szerint az elszámolható költségek max. 35%-a vagy 25%-a (aszerint, hogy mikrovállakozásról vagy ennél nagyobb vállalkozásról van-e szó). A 25-35%-os támogatási intenzitás és a 150-400 millió Ft-os támogatás együttesen azt jelenti, hogy 450-1600 millió Ft összköltségű beruházások támogatásáról van szó!
Ezek után érthetetlen, hogy a pályázati útmutató mikro- és kisvállakozásokról is beszél, jóllehet a minimális fejlesztési érték ilyen magasra van emelve.
Ugyanakkor a kiírásban szereplő pontozási rendszer a nagyvállalatokat is döntő mértékben korlátozza a pályázási lehetőségben.
A "Projekt gazdasági megvalósíthatósága" c. fejezet (57. oldal) kritériumai olyan keretek közé szorítják a pályázókat, melyeknél az adott projekt költsége nem túl alacsony és nem is túl magas a cég "pénzügyi hátteréhez" képest. Ha pl. a projekt költsége a cég saját tőkéjéhez viszonyítva 10% alatti vagy 125% feletti, 0 pont jár. A többi kategóriában is a projekt elszámolható költségeinek arányát nézik, többek között a tárgyi eszközökhöz, az immateriális javakhoz, ill. az éves nettó árbevételhez viszonyítva. Minden kategóriában a túl kicsi és túl nagy eredmény egyaránt 0 pontot eredményez.
Tehát a nagyvállalatok, melyeknél egy pl. 300 milliós elszámolható költségű projekt aránya az említett mutatókhoz viszonyítva nagyon kevés, nem tudnak pontokat szerezni.
További korlátozás, hogy nem nyújtható támogatás olyan vállalkozás számára, melynek árbevétele - település-listától függően - 10 vagy 15 %-nál nagyobb mértékben csökkent a megelőző két évben.
A fentiekből következik, hogy a pályázat valójában egy nagyon szűk pályázói kör célzott támogatására készült, alacsony támogatási intenzitású, közepes projektek megvalósítására. Ugyanakkor a kiírás neutrálisnak és széles körűnek tűnhet.
Összefoglalva, javasoljuk a pályázati kiírás átgondolását és az értékelési rendszer felülvizsgálatát annak érdekében, hogy a pályázatok segítségével valós, értékteremtő beruházások valósulhassanak meg.