2010. december 15. Vélemény a Gazdaságfejlesztési Operatív Program
"K+F és innováció a versenyképességért" c. Akciótervről Részletek
2010. december 10. Állásfoglalás a Felsőoktatási Törvény koncepciójáról Részletek
2010. szeptember 15. Vélemény az Új Széchenyi Terv Vitairat V. Tudomány - Innováció - Növekedés fejezetéről
Részletek
2010. július 27. A MISZ levele az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottsága elnökének Letöltés/megnyitás
(pdf, 67 KB)
2010. június 28. A MISZ levele az NGM Tudásgazdaság Főosztálya számára Részletek
2010. június 11. Vélemény az Európai Partnerség a Kutatókért című uniós kezdeményezéshez kapcsolódó
Nemzeti Akciótervről Részletek
European partnership for researchers National Action Plan of Hungary Letöltés/megnyitás
(word, 269 KB)
2010. május 27. A MISZ közleménye az innovációs járulékról Részletek
2010. május 14. A IV. Magyar Műszaki Értelmiség Napja - Felhívás Letöltés/megnyitás
(pdf, 121 KB)
2010. május 11. Vélemény az infokommunikációs technológiák szektor oktatás-képzés vizsgálatára, problémáinak feltárására indított kutatás I. számú szakmai részbeszámolójáról Részletek
2010. május 6. Vélemény a komplex vállalati technológia fejlesztés c. pályázati felhívás és útmutató (GOP-2010-2.1.1/C) tervezetéről Részletek
Az NFÜ válasza GOP 2.1.1.C Részletek
2010. április 26. Vélemény a Gazdaságfejlesztési Operatív Program Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.1.1) és a Vállalati innováció támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.3.1/A; GOP-2010-1.3.1/B) c. pályázati konstrukcióról Részletek
Az NFÜ válasza GOP 2010 1.3.1 Letöltés/megnyitás
(pdf, 56 KB)
2010. március 15. Vélemény a PÁLYÁZATI ÚTMUTATÓ a Társadalmi Megújulás Operatív Program Tudományos képzés műhelyeinek támogatása c. pályázati felhívásához, Kódszám: TÁMOP-4.2.2.B-10/1 Részletek
2010. március 4. A MISZ véleménye az európai munkáltatói szervezet, a Businesseurope "EU Intellectual Property Manifesto 2010" című anyagáról. Részletek
Véleményezett anyag Letöltés/megnyitás
(pdf, 59 KB)
2010. február 24. Innováció - Növekedés
A MISZ közgyűlésének állásfoglalása Részletek
2010. február 22. Vélemény a "Mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése" (GOP 2.1.1.A) c. pályázati kiírásról Részletek
A Magyar Innovációs Szövetség véleménye a Gazdaságfejlesztési Operatív Program Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.1.1) és a Vállalati innováció támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.3.1/A; GOP-2010-1.3.1/B) c. pályázati konstrukcióról
Általános észrevételek
Mindkét, társadalmi vitára bocsátott pályázat iránt nagy a várakozás. Magyarországnak gyors eredményt, hasznot hozó innovációkra van szüksége gazdasági fejlődése érdekében. Mindezt a vállalkozások innovációjának erősítése és maximális támogatása segítené.
Sajnos egyik pályázati kiírás sem teszi ezt. A saját vállalati K+F támogatása alacsony intenzitású, ráerőlteti a vállalkozásokra a konzorciumokat, pl. "tudáscentrumokat". Módot kell keresni arra, hogy a vállalkozások saját maguk dönthessék el, szükségük van-e és milyen mértékben konzorciumokra, tudáscentrumok bevonására anélkül, hogy támogatási hátrányt szenvednének. Mindkét pályázatban olyan szervezeteket juttatnak ismételten előnyökhöz, amelyek számára korábban is kiemelt pályázatok szóltak, ráadásul azokban a kkv-k jelképesen vehettek csak részt.
Javasoljuk továbbá, hogy kapcsolt vagy partner vállalattal rendelkező vállalatok önálló szervezeti egységei is indulhassanak pályázóként.
Egy projekt saját forrásának igazolása érdekében lehetőség van arra, hogy tőkeemelés történjen. Tapasztalataink szerint azonban a tőkeemelést akkor hajtják végre, amikor már az adott pályázatot meghirdették.
A szóban forgó tőkeemelés tehát az utolsó lezárt üzleti év éves beszámolóját nem érinti, ezáltal a "saját tőke arányos saját forrás érték mutató" továbbra is jogosulatlanná teszi a pályázó vállalkozást akár a GOP 1.1.1 akár a GOP 1.3.1 pályázati konstrukciókon történő indulásra.
Ezenkívül a pályázati kiírások rendkívül hosszúak. Változatlanul rengeteg nyilatkozat (34 db), ill egyéb melléklet, másolat szükséges a pályázatokhoz, mely aránytalanul nagy adminisztratív terhet ró a pályázókra, ezáltal indokolatlanul kedvez a pályázatíró cégeknek. Nem ez a pályázat eredeti szelleme.
Javasoljuk, hogy a pályázók nagyobb bizalmat élvezzenek, és ezzel együtt a nem korrekt adatokat szolgáltatók súlyosabb büntetést kapjanak.
Részletes észrevételek
Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.1.1)
- Javasoljuk a KKV-szektor támogatottsági %-ának növelését, kísérleti fejlesztés esetén is, legalább 50 %-ra.
- A pontozásnál plusz 10 pont jár a kiemelt húzóágazatoknak. Ez a mérték túl magas. Javasoljuk, hogy csak 5 pont legyen, hiszen korlátozza azokat a vállalkozásokat, melyek nem ebben a szektorban tevékenykednek.
- Nem értünk egyet a pólusvárosoknak járó plusz 4 ponttal sem (a többi város hátrányos helyzetbe kerül).
- Javasoljuk a cégnél egyébként szokásos cafeteria elemek költségeit elszámolhatóvá tenni (17. oldal), mert egyébként az ugyanazon projekten dolgozó kollégák díjazása és juttatásai lényegesen eltérhetnek, amennyiben az egyik kutató a cég alkalmazottjaként részesül a cafeteria juttatásaiban, a másik kutató a GOP részfinanszírozású projekt terhére kap bért.
Vállalati innováció támogatása (Kódszám: GOP-2010-1.3.1/A; GOP-2010-1.3.1/B)
- Javasoljuk átgondolni azt a kritériumot, hogy közép-magyarországi régióból nem lehet pályázó, tudniillik konzorciumok esetén szinte kikerülhetetlen egy közép-magyarországi vállalkozás részvétele.
- Javasoljuk a KKV-szektor támogatottsági %-ának növelését legalább 50 %-ra a K+F projekttámogatás kategóriában is, konzorcium-alkotás nélkül is.
- Nem egyértelmű a pályázati útmutató, ugyanis az 1.3.1/B kiírás nem teszi lehetővé a konzorciumban való pályázást, ugyanakkor KKV bevonása esetén, a támogatási intenzitás növekszik.
- Az "éves nettó árbevétel változás mértéke az utolsó lezárt két év adatai alapján" c. kategóriában elvárt a növekedés, de ezt, a válságra való tekintettel, nagyon kevés cég tudja felmutatni.