Címlap Honlaptérkép Levélküldés Magyar English
Címlap
 
utolsó frissítés: 2011-07-05
Untitled Document Szövetség állásfoglalásai:

2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003

2009. december 15.
Vélemény a "Reformgondolatok a globális Európáról" - és a Közös Agrárpolitika jövőjének összefüggései. Milyen Közös Agrárpolitika lehet, illetve legyen 2013 után? című vitaanyagról
Részletek
Előterjesztés
Részletek (PDF, 98 KB)
Reformgondolatok
Részletek (PDF, 185 KB)
Magyarország pozíciós alapelvei
Részletek (PDF, 137 KB)
KAP 2014-2020
Részletek (PDF, 194 KB)
VEA nyilatkozata
Részletek (PDF, 89 KB)

2009. december 2.
Vélemény a kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról szóló tervezetről
Részletek

2009. november 23.
Stratégiai szempontok a GOP akciótervek szakmai tervezéséhez
Részletek (PDF, 146 KB)

2009. november 16.
Innováció és a három ciklusú képzés Magyarországon
Részletek

2009. szeptember 28.
Vélemény a "Gazdaságfejlesztési Operatív Program és a Közép-Magyarországi Operatív Program mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése" című pályázati konstrukcióhoz
Részletek

2009. augusztus 28.
Innováció (K+F+I) a 2010. évi költségvetésben
Részletek
Videofelvétel
A Kormány válasza
Részletek

2009. július 30.
Vélemény a kormány részére készült előterjesztésről a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nyújtott állami támogatások szabályairól szóló 146/2007. (VI.26) korm. rendelet módosításáról
Részletek

2009. július 9.
A MISZ és a Magyar Biotechnológiai Szövetség véleménye a GOP-2009-4/3 és a KMOP 1.3.3/2 Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírásának tervezetéről
Részletek
Az NFÜ pozitív reakciói Szövetségünk véleményére
Részletek (PDF, 57 KB)

2009. június 25.
A MISZ és az Innostart Alapítvány levele Csopaki Gyulának, az NKTH elnökének
Részletek (PDF, 164 KB)
Csopaki Gyula válasz levele
Részletek (PDF, 126 KB)

2009. június 17.
A MISZ véleménye a "XXX/2009. (XX.XX.) Korm. rendelet a kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról" c. javaslatról
Részletek

2009. június 17.
Nyílt levél Bajnai Gordon miniszterelnök úrnak
Részletek (PDF, 96 KB)
A Miniszterelnöki Kabinetiroda válasza a MISZ levelére
Részletek (PDF, 39 KB)

2009. június 15.
A MISZ észrevételei a KSH fenntartható fejlődés indikátorainak felülvizsgálatára készített javaslatáról
Részletek

2009. június 10.
A MISZ levele az IKT iparpolitikai akcióterv első verziójáról
Részletek

2009. június 9.
Vélemény a GOP-2009-1.2.1. "Akkreditált innovációs klaszterek támogatása" c. pályázati kiírás tervezetéről
Részletek

2009. május 29.
Vélemény a lisszaboni Nemzeti Akcióprogram (NAP) 2008-2009. évi végrehajtása 7 és 8 irányelveiről
Részletek
7. iránymutatás
Részletek (PDF, 153 KB)
8. iránymutatás
Részletek (PDF, 146 KB)

2009. május 26.
Vélemény a GOP/KMOP 1.1.1, GOP/KMOP 1.1.2 és a GOP 1.3.2/KMOP 1.1.5 pályázattervezetekről
Részletek
Az NFÜ pozitív reakciói a MISZ véleményére a GOP 1.1.2, KMOP 1.1.2 pályázatok tervezetével kapcsolatban
Részletek (PDF, 49 KB)
Az NFÜ pozitív reakciói a MISZ véleményére a GOP 1.3.2., KMOP 1.1.5 pályázatok tervezetével kapcsolatban
Részletek (PDF, 56 KB)

2009. május 5.
A III. Magyar Műszaki Értelmiség Napja - Felhívás
Részletek

2009. április 22.
Állásfoglalás a generikus gyógyszertermékek kifejlesztéséről
Részletek

2009. április 16.
Állásfoglalás a kutatás-fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszteri pozíció megszüntetésének hátrányairól
Részletek

2009. március 31.
Észrevételek a 2009-2014 közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Program tervezetéről
Részletek
Tervezet a 2009-2014 közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Programról
Részletek (WORD, 80 KB)
1. számú melléklet a KvVM/KJKF/377/2009. számú tervezethez
Részletek (WORD, 2,78 MB)
2. számú melléklet a KvVM/KJKF/377/2009. számú tervezethez
Részletek (WORD, 23 KB)

2009. március 25.
Vélemény a Kritikus Infrastruktúra Védelem Nemzeti Programról szóló Zöld Könyvről
Részletek

2009. március 12.
A MISZ válasza az NFGM-nek a MISZ január 8-án kiadott véleményével kapcsolatban az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírás-tervezetéről
Részletek

2009. február 7.
Állásfoglalás a természettudományos közoktatás javításáról
Részletek

2009. február 3.
Állásfoglalás a magyarországi természettudományos oktatás helyzetéről
Részletek

2009. január 30.
Vélemény "A kutatás-fejlesztés és az innováció naprakész információs, elemző bázisának kialakítása" c. elemző tanulmányról
Részletek
A kutatás-fejlesztés és az innováció naprakész információs, elemző bázisának kialakítása
Részletek (PDF, 1 MB)

2009. január 26.
A MISZ és a Magyar Biotechnológiai Szövetség közös véleménye a GOP/KMOP pályázatok társadalmi egyeztetésével kapcsolatban
Részletek
Vélemény a PÁLYÁZATI FELHÍVÁS ÉS ÚTMUTATÓ Gazdaságfejlesztési Operatív Program, GOP-2009-1.3.3 Vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy a státusz megerősítése érdekében című pályázati konstrukcióhoz készült tervezetről
Részletek
Vélemény a PÁLYÁZATI FELHÍVÁS ÉS ÚTMUTATÓ Gazdaságfejlesztési Operatív Program, GOP-2009-1.3.1/A és a Közép-Magyarországi Operatív Program, KMOP-2009-1.1.4 Vállalati innováció támogatása c. pályázati konstrukció tervezethez
Részletek

2009. január 8.
Vélemény a GOP-2007-4.3 és a KMOP 1.3.3. keretében finanszírozott Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírás-tervezetéhez
Részletek
Az NFGM válasza a MISZ január 8-i véleményére az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírás-tervezetéről
Részletek (PDF, 235 KB)
A Magyar Innovációs Szövetség véleménye a "Gazdaságfejlesztési Operatív Program és a Közép-Magyarországi Operatív Program mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése" című pályázati konstrukcióhoz
Kódszám: GOP-2009/2-2.1.1/A
KMOP-2009/2-1.2.1/A


Általános észrevételek
A pályázatban megfogalmazott alapvető céllal - a mikro- és kisvállalkozások jövedelemtermelő képességének növelése technológiai fejlesztéssel, és korszerűsítéssel -  összességében egyetértünk. A pályázható eszközök köre a leginkább illeszkedik a mikro- és kisvállalkozások igényeihez

A projekt célja, valamint a régióban a különböző települések eltérő intenzitású támogatása és követelményei ugyanakkor nincsenek összhangban egymással. A területi kiegyenlítődés helyett jobban előtérbe kell helyezni azt, hogy a hatékonyságot növelni tudó vállalkozások kapjanak prioritást a területi kiegyenlítődés helyett. Országosan nagyobb gazdasági előnyt jelentene.

Mivel a pályázati kiírás teljesen azonos léptékű formai-, jogi- és egyéb követelményeket ír elő, mint az ún. közép- és nagyvállalkozások számára kiírt GOP-os keret, igen jelentős megterhelést okoz mikro- és kisvállalkozásoknak. Olyan bonyolultságú már maga a pályázati felhívás és útmutató, hogy teljesen alkalmatlan arra, hogy a vállalatvezető elolvassa,  megértse és eldöntse, hogy pályázzon (103 oldal, plusz külön területi lista, amit az NFÜ  honlapjáról kell letölteni - napokig tarthat, amíg egy ebben nem otthonos kisvállalati vezető eligazodik.).

Ez szinte lehetetlenné teszi az önerőből, az ön-szellemi-erőből való pályázatot, szükséges igénybe venniük tanácsadókat, pályázatírókat, ami mikro- és kisvállalkozások esetében jelentős kiadást, illetve a pályázati támogatás megosztását eredményezi vagy eredményezheti.

Javasoljuk, hogy működjön egy gyors reagálású ügyfélszolgálat, ahová be kell adni:
1, mi a pályázó székhelye,
2, mekkora a pályázó létszáma, forgalma,
3, mit finanszíroztatna a pályázó,
és válaszul egy legfeljebb 10 oldalas kivonatot kapna, amelyből kiderül, mennyi támogatást kaphat, mit kell vállalnia, hogyan kell elszámolnia.

A pályázatok elbírálása beérkezésük sorrendjében történik, a rendelkezésre álló keret kimerüléséig. Jobb lenne, ha havonta kerülnének elbírálásra az addig beérkezett pályázatok (vagy valami rendszer szerint), mert így lehet, hogy az igazán jó pályázatok nem kerülnek elbírálásra, mert esetleg nem az elsők között adják be.

Részletes észrevételek
Az A3. pontban megfogalmazott rendelkezésre álló forrás, valamint az A4-ben jelzett pályázatok várható számából következtetni lehet, hogy a vállalkozások átlagban 10-17 M Ft/vállalkozás átlagos támogatáshoz juthatnak, ez - figyelembe véve a mikro- és kisvállalkozások nagyságrendjét - elfogadhatónak tekinthető.

A kiírás, kizáró okok B6. pontja szerint nem nyújtható támogatás azon pályázó részére "aki  vagy amely a pályázatra konzorciumban (nem egyedül) pályázik". Figyelembe véve minden más pályázati formát, amely az együttdolgozásra irányítja a figyelmet, ez a kizáró ok egyedinek tekinthető és átgondolandó.

A kizáró okok b.) pontjában szerepel az a vállalkozás, amelynek az egy foglalkoztatottra eső nettó árbevétele nem érte el legalább a 4 M Ft-ot. Az egy főre jutó 4 M Ft-os plafon egyrészt hátrányos azon vállalkozásoknak, amelyek sok alkalmazottat foglalkoztatnak, de az átlagos 4 M Ft-os árbevétel nem jön ki, másrészt túl kedvező az egyszemélyes vállalkozó számára, aki az árbevétel tekintetében messze túllépi a 4 M Ft-ot.

A kizáró okok között szerepel az árbevétel-csökkenésnek 25-10 %-os nagyságrendje, megint csak attól függően, hogy a pályázó milyen övezetben tevékenykedik. Ez logikátlannak tűnik, főként azzal összevetve, hogy a pályázat elnyerése esetén meghatározzuk, hogy a %-os árbevétel csökkenhet 5-10% között. Az idei és az elmúlt évben a mikro- és a kisvállalkozások nehéz időszakot éltek, logikátlan a múltra vonatkozó 25-10%-os árbevétel csökkenésre vonatkozó kizáró ok, valamint a jövőben, a pályázat elnyerése után 5-10%-os árbevétel-csökkenés elfogadása.

Ismételten hátrányosan érinti a mikro- és kisvállalkozások statisztikai létszám meghatározását az a tény, hogy a pályázóknak vállalniuk kell, hogy a projekt befejezési évét közvetlenül követő két üzleti évben az átlagos statisztikai létszám átlagos értéke nem csökkenhet a bázis létszám alá. Ez a megfogalmazás ismételten, duplán hátrányos a nagyobb létszámot foglalkoztató mikro- és kisvállalkozásokra.

A 11. oldalon található C1. támogatható tevékenységek köre tartalmazza a technológiai fejlesztést eredményező beruházásokat, köztük a használt eszköz beszerzését. A használt eszköz beszerzésénél a gyártási évet fogalmazza meg a pályázati kiírás, amely esetenként hátrányos lehet a vállalkozásoknak. A gyártási év helyett célszerűbb az első üzembe helyezési évet tekinteni (pl. gépkocsik gyártási éve és üzembe helyezési ideje között jelentősebb időszak is eltelhet, ugyanez vonatkozhat gyártó berendezésekre, eszközökre is).

A pályázati kiírás keretében támogatható tevékenység a domain név regisztráció, a domain név regisztrációhoz kötődő honlapkészítés. Mindkét tevékenység szükségességét elismerve, ezen támogatható tevékenységek nehezebben köthetők technológiai fejlesztéshez, korszerűsítéshez.

Budapest, 2009. szeptember 28.

dr. Szabó Gábor
elnök
Készítette: VISUALIA