2009. december 15. Vélemény a "Reformgondolatok a globális Európáról" - és a Közös Agrárpolitika jövőjének összefüggései. Milyen Közös Agrárpolitika lehet, illetve legyen 2013 után? című vitaanyagról
Részletek Előterjesztés Részletek (PDF, 98 KB) Reformgondolatok Részletek (PDF, 185 KB) Magyarország pozíciós alapelvei Részletek (PDF, 137 KB) KAP 2014-2020 Részletek (PDF, 194 KB) VEA nyilatkozata Részletek (PDF, 89 KB)
2009. december 2. Vélemény a kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról szóló tervezetről
Részletek
2009. november 23. Stratégiai szempontok a GOP akciótervek szakmai tervezéséhez Részletek (PDF, 146 KB)
2009. november 16. Innováció és a három ciklusú képzés Magyarországon Részletek
2009. szeptember 28. Vélemény a "Gazdaságfejlesztési Operatív Program és a Közép-Magyarországi Operatív Program mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése" című pályázati konstrukcióhoz Részletek
2009. augusztus 28. Innováció (K+F+I) a 2010. évi költségvetésben Részletek Videofelvétel A Kormány válasza Részletek
2009. július 30. Vélemény a kormány részére készült előterjesztésről a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nyújtott állami támogatások szabályairól szóló 146/2007. (VI.26) korm. rendelet módosításáról Részletek
2009. július 9. A MISZ és a Magyar Biotechnológiai Szövetség véleménye a GOP-2009-4/3 és a KMOP 1.3.3/2 Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírásának tervezetéről Részletek Az NFÜ pozitív reakciói Szövetségünk véleményére Részletek (PDF, 57 KB)
2009. június 25. A MISZ és az Innostart Alapítvány levele Csopaki Gyulának, az NKTH elnökének Részletek (PDF, 164 KB) Csopaki Gyula válasz levele Részletek (PDF, 126 KB)
2009. június 17. A MISZ véleménye a "XXX/2009. (XX.XX.) Korm. rendelet a kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról" c. javaslatról Részletek
2009. június 17. Nyílt levél Bajnai Gordon miniszterelnök úrnak Részletek (PDF, 96 KB) A Miniszterelnöki Kabinetiroda válasza a MISZ levelére Részletek (PDF, 39 KB)
2009. június 15. A MISZ észrevételei a KSH fenntartható fejlődés indikátorainak felülvizsgálatára készített javaslatáról Részletek
2009. június 10. A MISZ levele az IKT iparpolitikai akcióterv első verziójáról Részletek
2009. június 9. Vélemény a GOP-2009-1.2.1. "Akkreditált innovációs klaszterek támogatása" c. pályázati kiírás tervezetéről Részletek
2009. május 29. Vélemény a lisszaboni Nemzeti Akcióprogram (NAP) 2008-2009. évi végrehajtása 7 és 8 irányelveiről Részletek 7. iránymutatás Részletek (PDF, 153 KB) 8. iránymutatás Részletek (PDF, 146 KB)
2009. május 26. Vélemény a GOP/KMOP 1.1.1, GOP/KMOP 1.1.2 és a GOP 1.3.2/KMOP 1.1.5 pályázattervezetekről Részletek Az NFÜ pozitív reakciói a MISZ véleményére a GOP 1.1.2, KMOP 1.1.2 pályázatok tervezetével kapcsolatban Részletek (PDF, 49 KB) Az NFÜ pozitív reakciói a MISZ véleményére a GOP 1.3.2., KMOP 1.1.5 pályázatok tervezetével kapcsolatban Részletek (PDF, 56 KB)
2009. május 5. A III. Magyar Műszaki Értelmiség Napja - Felhívás Részletek
2009. április 22. Állásfoglalás a generikus gyógyszertermékek kifejlesztéséről Részletek
2009. április 16. Állásfoglalás a kutatás-fejlesztésért felelős tárca nélküli miniszteri pozíció megszüntetésének hátrányairól Részletek
2009. március 31. Észrevételek a 2009-2014 közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Program tervezetéről Részletek Tervezet a 2009-2014 közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Programról Részletek (WORD, 80 KB) 1. számú melléklet a KvVM/KJKF/377/2009. számú tervezethez Részletek (WORD, 2,78 MB) 2. számú melléklet a KvVM/KJKF/377/2009. számú tervezethez Részletek (WORD, 23 KB)
2009. március 25. Vélemény a Kritikus Infrastruktúra Védelem Nemzeti Programról szóló Zöld Könyvről Részletek
2009. március 12. A MISZ válasza az NFGM-nek a MISZ január 8-án
kiadott véleményével kapcsolatban az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok
pályázati kiírás-tervezetéről Részletek
2009. február 7. Állásfoglalás a természettudományos közoktatás javításáról Részletek
2009. február 3. Állásfoglalás a magyarországi természettudományos oktatás helyzetéről Részletek
2009. január 30. Vélemény "A kutatás-fejlesztés és az innováció naprakész információs, elemző bázisának kialakítása" c. elemző tanulmányról Részletek A kutatás-fejlesztés és az innováció naprakész információs, elemző bázisának kialakítása Részletek (PDF, 1 MB)
2009. január 26. A MISZ és a Magyar
Biotechnológiai Szövetség közös véleménye a GOP/KMOP pályázatok társadalmi
egyeztetésével kapcsolatban Részletek Vélemény a PÁLYÁZATI FELHÍVÁS ÉS ÚTMUTATÓ Gazdaságfejlesztési Operatív Program, GOP-2009-1.3.3
Vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy a státusz megerősítése érdekében című pályázati konstrukcióhoz készült tervezetről Részletek Vélemény a PÁLYÁZATI FELHÍVÁS ÉS ÚTMUTATÓ Gazdaságfejlesztési Operatív Program, GOP-2009-1.3.1/A és a Közép-Magyarországi Operatív Program, KMOP-2009-1.1.4 Vállalati innováció támogatása c. pályázati konstrukció tervezethez Részletek
2009. január 8. Vélemény a GOP-2007-4.3 és a KMOP 1.3.3. keretében finanszírozott Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok pályázati kiírás-tervezetéhez Részletek Az NFGM válasza a MISZ január 8-i
véleményére az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok pályázati
kiírás-tervezetéről Részletek (PDF, 235 KB)
A Magyar Innovációs Szövetség véleménye lisszaboni Nemzeti Akcióprogram (NAP) 2008-2009. évi végrehajtása
7 és 8 irányelveiről
Általános észrevételek
A lisszaboni stratégia célkitűzéseinek megvalósítása érdekében számos lépés történt, de ezeknek a többsége a pályázati rendszereken keresztül kívánja a kitűzött célokat elérni, olyan sajátos magyar viszonyok mellett, amelyek jelentősen eltérnek a fejlett európai országok gazdasági környezetétől. A legjellemzőbb különbségek:
- hazánkban nem innováció barát a társadalmi és gazdasági környezet
- nincs magvető tőke az országban
- nincs ipari kutatóintézeti hálózat
- a nemzeti innovációs rendszer nem hatékony
- nincs az innováció szervezéséért és hatékony működtetéséért felelős és kiszámíthatóan működő intézményrendszer.
Javasoljuk, hogy a pályázati rendszereket egészítsék ki célzott projektekkel és programokkal, és a lehető leggyorsabban törekedni kell a fent felsorolt legjellemzőbb különbségek felszámolására. Az innováció barát környezet kialakítása lassú, az egész gazdaságra kiterjedő folyamat, az ipari kutatóintézeti hálózat sem teremthető meg egyik percről a másikra. A magvető tőkealap és az innováció szervezéséért és hatékony működtetéséért felelős intézmény viszont tízmilliárd Ft-ból létrehozható és folyamatosan működtethető.
Ebben a helyzetben az áhított fejlődést, fejlesztési eredményeket elérni illúzió. 2008. szeptemberében kiadott véleményünkben is felhívtuk a figyelmet arra, hogy a Nemzeti Akcióprogram 7 és 8 iránymutatásaiban megfogalmazott célok egyébként irreálisak.
Részletes észrevételek
A 7-es iránymutatás A) pontja
A kutatás-fejlesztési tárca nélküli miniszteri pozíció létrehozásával tervezett modell nem valósult/valósulhatott meg, mert 2009. április 13-án ezt a pozíciót megszüntette a kormány.
A 7-es iránymutatás D) pontja
A pályázati rendszerben célszerűbb lenne a célokhoz rendelten tisztábban és egyértelműbben meghatározni a jogosult vállalkozások körét. Többször előfordul, hogy a pályázat igen nagy befektetési erőt kíván, mégis a KKV-knak kedvez a bírálati rendszer, holott ők minden bizonnyal nem fognak tudni indulni stb.
Komoly nehézséget okoz az az elvárás, hogy projekttársaságot hozzanak létre a vállalkozások az adott pályázat megvalósítására. A nagyvállalatoknál, melyek tőkeerejére a KKV-knak és a tudományos szférának is szüksége van, a döntéshozatali folyamatok nem teszik lehetővé a pályázati célú, gyors cégalapítást. Másrészről, ha mégis sikerül a projekttársaságban tulajdonosként megjelenniük, a társaság azonnal nagyvállalattá válik, amely együtt jár a támogatás intenzitás csökkenésével. Ennek eredményeként a nagyvállalatok nem fognak részt venni ezen pályázatokon, míg a KKV-k a tőkeerőt, önrészt nem fogják tudni felmutatni. Érthető az állam azon törekvése, hogy az állami támogatások átlátható módon legyenek odaítélve és felhasználva. Ugyanakkor, a konzorciális pályázati forma ugyanazt a szintű átláthatóságot tudja biztosítani, mint a cégalapítás, s könnyebb a vállalkozó szférának.
A 8-as iránymutatás A) pontja
A VIVACSE+ plusz program (itt a program 2008-2009-es akcióterve ugyan nincs részletezve, de!) megfogalmazott célja a KKV-szektor segítése, ugyanakkor a KKV szektor részére kidolgozandó/kidolgozott Szellemi Vagyonértékelési Módszertan kísérleti bevezetését előzetesen 4 db pilot vizsgálat elvégzésével tesztelnék, de nem KKV-környezetben, hanem közfinanszírozású és felsőoktatási kutatóhelyeken. Köztudott, hogy a két szféra működése alapjaiban tér el egymástól, ezért egy ilyen környezetben való pilot eredménye alapján levont következtetések nagy valószínűséggel nem lesznek alkalmazhatóak KKV-környezetre. Javasoljuk, hogy a pilot is valós KKV-környezetben valósuljon meg.