2008. december 9. A MISZ észrevételei az NFGM kiemelt ágazati stratégiákat megalapozó tanulmányairól Részletek
2008. december 8. Állásfoglalás a Kormány 2009-2010-re vonatkozó tudomány-, technológia- és innováció-politikai intézkedési tervéről szóló előterjesztésről Részletek
2008. november 17. Vélemény az
"egyes iparjogvédelmi törvények módosításáról, a Londonban, 2000. október 17-én kelt, az európai szabadalmak megadásáról szóló Egyezmény 65. cikkének alkalmazásáról szóló Megállapodáshoz való csatlakozásról, valamint a védjegyek nemzetközi lajstromozásáról szóló Madridi Megállapodáshoz kapcsolódó 1989. évi Jegyzőkönyv módosításának kihirdetéséről" szóló előterjesztésről Részletek
2008. október 10. Vélemény a Svájci-Magyar Együttműködési Program (Svájci Hozzájárulás) következő pályázati felhívásairól: "Kutatás és fejlesztés - Tudás alapú gazdaság"; "Ösztöndíj Alap" Részletek
2008. szeptember 15. Vélemény "Az Európai Unió lisszaboni stratégiájához készült NEMZETI AKCIÓPROGRAM A NÖVEKEDÉSÉRT ÉS FOGLALKOZTATÁSÉRT, 2008-2010 - Szakmai-társadalmi partnerségre kerülő olvasat - " című anyagról Részletek
2008. augusztus 19. A MISZ levele az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. vezérigazgatójának az ITDH 2008. évi Üzleti Tervével kapcsolatosan
Részletek
2008. augusztus 6. Észrevételek az Új Magyarország Kockázati Tőkeprogram dokumentáció-tervezetével kapcsolatban
Részletek
2008. július 24. Vélemény a "Kutatási és Technológia Innovációs Alap kezeléséről és felhasználásáról szóló 133/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet módosításáról" c. jogszabálytervezetről Részletek
2008. július 15. Vélemény a 2008-2010. évekre szóló Hamisítás Elleni Nemzeti stratégiáról szóló kormányrendelet tervezetéről Részletek
2008. július 14. Észrevételek az 5LET 2008 pályázati felhívásról és útmutatóról Részletek
2008. június 25. Vélemény a Londoni Megállapodáshoz való csatlakozásról szóló vitairatról Részletek
2008. május 20. Lemaradásban az innováció Részletek
2008. május 16. Vélemény, ill. észrevételek a GOP társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati konstrukcióira vonatkozóan Részletek
2008. május 10. II. Magyar Műszaki Értelmiségi Nap – Felhívás Részletek
2008. április 18. Vélemény a Kormány részére a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló előterjesztésről Részletek
2008. március 10. Vélemény a közbeszerzési eljárási rend egyszerűsítésére, a jogorvoslati rendszer hatékonyabbá tételére és a jogorvoslati irányelvek változásából adódó jogalkotási feladatok megvalósítására irányuló törvényjavaslatról szóló TERVEZET-ről Részletek
2008. március 3. Vélemény a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégiumról, valamint a tudomány-, technológia- és innovációpolitika kormányzati irányítási rendszeréről írt MUNKAANYAG-ról Részletek
2008. február 14. Vélemény a "Szempontok a közbeszerzési törvény módosításához" c. koncepcióról
Részletek
2008. január 26. Vélemény a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében 2008. február 15-én megjelenő Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 5 pályázati kiírásával kapcsolatban
Részletek
2008. január 8. Vélemény a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nyújtott állami támogatások szabályairól szóló 146/2007. (VI. 26.) Korm. rendelet módosításáról és egyes rendelkezéseinek hatálybaléptetéséről, valamint a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap kezeléséről és felhasználásáról szóló 133/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet módosításáról Részletek
A Magyar Innovációs Szövetség véleménye
a 2008-2010. évekre szóló Hamisítás Elleni Nemzeti stratégiáról szóló kormányrendelet tervezetéről
Természetesen, mint a magyar innovatív vállalatok érdekképviseleti szerve támogatunk minden olyan kormányzati lépést, amely a feketegazdaság kifehérítését szolgálja. A hamisítás problémája nem csak fogyasztóvédelmi kérdés, hanem gazdasági is, hiszen a feketegazdaság létezése folytán bekövetkezett adó- és bevételkiesést az állam kénytelen a jogkövető vállalkozásoktól, állampolgároktól befolyt összegekkel pótolni.
A stratégia egyik fő hatását abban reméli elérni, hogy „ösztönzőleg hat a szellemi tulajdonjogi védelemre alkalmas műveket, műszaki alkotásokat létrehozó szerzőkre, feltalálókra”. Ezzel kapcsolatban a következőkre szeretnénk felhívni a figyelmet: a fenti célt egy nagyon fontos és különösen az innovatív KKV-k szempontjából kiemelt célnak tartjuk.
Tudjuk azonban, hogy a szellemi tulajdonjogok védelmének egész rendszere és ösztönző hatása egy nagyon kényes egyensúlyon alapszik. Azaz a jogalkotónak mindig meg kell találni azt az egyensúlyi pontot, ahol még éppen megéri az utólagosan, a jog által biztosított monopólium reményében fejleszteni, és a potenciális alkotónak (feltalálónak) ne érje meg hátradőlve várni, hogy más fejlessze ki azt, amiből később mindenki tud profitálni. A monopólium pedig természetesen mindig a köz rovására megy, azaz korlátozott mértékben szolgálhatja csak a gazdaság érdekeit. Ha tehát a jogalkotó a potenciális monopólium határait túlságosan bőven húzza meg, akkor az piaci torzuláshoz vezethet, és nem tud ösztönzőleg hatni új szerzőkre és feltalálókra, mivel ezek kreatív munkáját a régiek a nekik biztosított jogokkal meg fogják tudni gátolni.
Véleményünk szerint a jelenleg kialakult rendszer, amennyiben a jogérvényesítés is a jelenleg kialakított szabályoknak megfelelően működne, jól és megfelelően tükrözi ezt az egyensúlyi helyzetet. Nem tartjuk szükségesnek tehát a jelenleginél tágabb szellemi tulajdonjogok biztosítását. Ezért a stratégiában jelzett, különösen a büntetőjogi vonatkozások szigorítását javasoljuk nagyon alaposan körüljárni és átgondolni annak érdekében, hogy az ne kizárólag egyes piaci/gazdasági csoportok egyéni érdekeinek feleljen meg.