Címlap Honlaptérkép Levélküldés Magyar English
Címlap
 
utolsó frissítés: 2017-08-27
Untitled Document Szövetség állásfoglalásai:

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003

2005. december 5.
Vélemény "A kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról szóló kormányrendelet" 3., átdolgozott koncepciójáról
Részletek

2005. november 23.
Az MKIK-MISZ közös állásfoglalása a Kutatás és Technológiai Innovációs Alapról
Részletek

2005. november 21.
Javaslat "A kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs projektek közfinanszírozású támogatásáról szóló kormányrendelet koncepciója" c. munkaanyagról
Részletek

2005. október 24.
Sajtóközlemény a 2006. évi költségvetési tervvel kapcsolatban
Részletek

2005. október 24.
Vélemény a Lisszaboni Stratégia Nemzeti Akcióprogramról
Részletek

2005. október 6.
Vélemény a 2005. október 4-én postázott és módosított törvénytervezetről
Részletek

2005. szeptember 27.
Vélemény egyes törvényeknek az iparjogvédelmi és a szerzői jogok érvényesítésével összefüggő módosításáról szóló törvény tervezetéről
Részletek

2005. szeptember 20.
Vélemény "A szociális párbeszédről szóló törvény koncepciójá"-ról
Részletek

2005. szeptember 19.
Vélemény "a megbízás alapján folytatott érdekérvényesítésről" szóló törvénytervezet 2005. augusztus 29-i normaszöveg tervezetéről
Részletek

2005. szeptember 8.
Vélemény "A versenyképességi pólusok kialakításának elokészítéséről" c. kormányelőterjesztésről
Részletek

2005. július 18.
Állásfoglalás a 2004. évi K+F adatokról
Részletek

2005. július 13.
Állásfoglalás az "Ipari Park" cím elnyeréséről és az ipari parkok fejlesztését szolgáló rendszer működtetéséről, a Kormány részére készült előterjesztésről
Részletek

2005. június 24.
Állásfoglalás az 1998. évi kockázati tőke törvény módosításáról
Részletek

2005. június 15.
Vélemény az OÉT Munkajogi Bizottsága számára előterjesztett "a megbízás alapján folytatott érdekérvényesítésről" szóló törvénytervezetről
Részletek

2005. június 13.
Intézkedési javaslatok a MEH részére GVOP-pályázatokkal kapcsolatban
Részletek

2005. június 3.
Javaslatok az IHM számára az innovációk hazai terjedésének gyorsítására
Részletek

2005. május 23.
Vélemény "A kutatóhelyeken foglalkoztatottaknak a vállalkozásoknál, valamint a vállalkozások alkalmazottainak a költségvetési kutatóhelyeken végzett kutatási tevékenységét ösztönző támogatási rendszer kialakításához" c. előterjesztésről
Részletek

2005. április 18.
Konkrét észrevételek a GVOP-pályázatokkal kapcsolatban
Részletek

2005. február 28.
Állásfoglalás a hazai innováció helyzetéről
Részletek

A Magyar Innovációs Szövetség véleménye "A kutatóhelyeken foglalkoztatottaknak a vállalkozásoknál, valamint a vállalkozások alkalmazottainak a költségvetési kutatóhelyeken végzett kutatási tevékenységét ösztönző támogatási rendszer kialakításához" c. előterjesztésről

A gazdaság fejlesztése és a nemzetközi versenyképesség biztosítása érdekében a K+F tevékenység eredményeinek hasznosítására nyilvánvalóan az eddigieknél nagyobb arányban van szükség. Hasznos lehet továbbá, ha a kutatás területén dolgozó szakemberek a vállalkozói közegben is szereznek gyakorlatot. Ez a két "pólus" egymáshoz való közelítését eredményezheti, ami egyrészt hozzájárulhat a technológiai innovációs igények jobb megértéséhez, másrészt - a vállalkozásokban dolgozó szakemberek kutatóhelyeken történő átmeneti foglalkoztatásával - a kutatói munka megismerése a gyakorlati szakemberek számára hozhat nagyon fontos, elsősorban szemléletbeli tapasztalatokat. A felsőoktatás szempontjából is hasznos lenne az "átjárhatóság" biztosítása, akár úgy, hogy az oktatók bizonyos időszakot töltenének el a gyakorlati életben, vagy éppen gyakorlati szakemberek vennének részt az oktatásban.

Megítélésünk szerint az 1-2 éves időintervallumok, amelyek a kutatók rendelkezésére állnának, hogy más területen is eredményeket érjenek el, az esetek döntő többségében nem elégségesek ahhoz, hogy kézzelfogható eredmények szülessenek.

A kis- és középvállalkozások (kkv) esetében, ahol méreteik miatt gyorsabban átlátható, megismerhető a rendszer és már eleve jól megfogalmazott problémakörben célirányosan dolgoztatható a kutató, valószínűleg elegendő ez az időalap, azonban egy nagyobb bonyolultabb "csúcstechnológiát" alkalmazó vállalatnál az innováció bevezetéséhez, a kezdeti stádiumtól kezdve a teljes folyamat nyomon követéséhez ez már nem tűnik elegendőnek. Célszerű lenne ezért az időalap több évre történő növelésének lehetőségeit is biztosítani. A cseréket "csak" a tudás megszerzése végett is érdemes támogatni.

Az előterjesztésben foglalt képező kezdeményezésnek többek között az is lenne a célja, hogy a kutatómunka ne érjen véget az alapkutatásoknál, hanem használjuk fel azok eredményeit és profitáljunk a megvalósított eljárásokból, szabadalmakból. Ehhez azonban nemcsak a kutatók tevékenységét kellene ösztönözni, hanem legalább olyan fontos lenne, hogy a kutatások révén alkotott, illetve tervezett technológiák, eljárások megvalósításának ösztönzése is, hiszen éppen ezen a területen vagyunk lényegesen lemaradva az EU-hoz képest.

Ezért fontosnak tartanánk, hogy a központi támogatás ne érjen véget a kutatók bér, vagy egyéb jellegű költségeinek a finanszírozásával, hanem a szellemi munka során kifejlesztett eljárások megvalósítását, értékesítését is segítsék elő, ezzel is ösztönözve az innovációs tevékenységet. Magyarország önmagában kis piacot jelent sok innovációs eredmény számára, ezért célszerű lenne a nemzetközi piacokon történő értékesítés menedzselését, támogatását megvalósítani.

Összefoglalva, a szándék az intézményi kutató helyek és a termelő szféra közötti szorosabb együttműködésre jelenleg is létezik, de gyakran a "kínálat" nem megfelelő. Ennek egyik oka, hogy az intézményi K+F helyek nem ismerik megfelelően a vállalkozások igényeit, a másik, hogy a vállalkozások szakemberei sem képesek a kínálatot kellő hatékonysággal magukévá tenni. Olyan szakmai találkozókra van szükség, ahol az egymás tájékoztatása mellett szakmai, tudományos ismeretek cseréjére is lehetőség nyílik. Ezek központi forrásból történő finanszírozását biztosítani kell.

A vállalkozások K+F tevékenységének elismertségén is van mit javítani mind központi forrásból (pl. adókedvezmény), mind a vállalkozáson belül a K+F területen dolgozók kiemelt elismerésével. Ennek egyik módja lehet, hogy pl. a szolgálati szabadalom hasznosítása esetén jogszabály által meghatározott módon kötelező legyen az anyagi elismerés. Ma a társaságok gyakran "megtakarítják" a kutatói-fejlesztői munka elismerésének ezt a lehetőségét.

Továbbá a csere során kialakuló helyzet nehezen kezelhetővé teszi a létrejövő szellemi termékek tulajdonviszonyának kezelését mindkét esetben. Ezt önmagában a jog nem rendezi, vagy nem megnyugtató módon. A titoktartási kérdést egy "cserekutató" esetében is kiemelten fontosan kell kezelni, erről nem esik szó sajnos, ellenkező esetben komoly ipari téma közelébe nevezett kutató nem kerülhet.
Készítette: VISUALIA