2004. október 16. MISZ véleménye az Útmutató az alapkutatás, az alkalmazott kutatás, a kísérleti fejlesztés és a szellemi termékek vagyonként elszámolásához
Részletek
2004. szeptember 14. MISZ észrevételei a 2005. évi GVOP beruházásösztönzési prioritásához tartozó pályázatok előkészítésével kapcsolatban Részletek
2004. július 22. Konkrét javaslatok az innovatív KKV-k-ra vonatkozó,
az innovációs, ill. az adótörvényekben megjeleníthető, további támogatási
formákról Részletek
2004. július 22. MISZ Vezetősége újból megvitatta az innovációs törvény
tervezetét Részletek
2004. július 12. Vélemények a kkv-k innovációs törekvéseinek támogatásáról Részletek
2004. június 15. Állásfoglalás az NKTH "A regionális innovációs
rendszer kialakítása" c. dokumentummal kapcsolatban Részletek
2004. április 20. Állásfoglalás a GKM "A gazdasági versenyképesség
javításának programja" c. koncepciójáról Részletek
2004. április 22. Állásfoglalás az Innovációs Törvény tervezetéről Részletek
2004. március 22. Módosítási javaslat a Kutatási és Technológiai Innovációs
Alapról szóló 2003. évi XC. törvény 4. § (3) bekezdésének rendelkezésével
kapcsolatban Részletek
2004. március 25. Vélemény az Európai Bizottság KKV-k finanszírozásával
kapcsolatos tájékoztatójáról Részletek
2004. január Megjegyzések a kockázati tőke törvény módosításá-nak
jelenlegi tervezetéhez Részletek
Állásfoglalás az NKTH "A regionális innovációs rendszer kialakítása" c. dokumentummal kapcsolatban
A dokumentum egy bonyolult, többdimenziós tárgykör egészének rövid átfogására vállalkozott, amely az adott terjedelmi lehetőségek között azzal járt, hogy a cél-, feladat- és eszközrendszert csak keret-jelleggel lehetett megragadni.
A dokumentum a regionális innováció rendszerszemléletű fejlesztését megalapozó munkának tekinthető, amelynek bázisán – az érintett intézmények, szervezetek és gazdasági társaságok képviselőinek bevonásával – a szükséges konkrét lépések közösen kimunkálhatók, amelyben a Magyar Innovációs Szövetség is készséggel vesz részt.
A dokumentum bevezető, általános megfontolásaira is tekintettel a regionális innováció fontosságával, a hazai és európai jellemzőinek exponálásával, a stratégiai alapelvek megfogalmazásával egyetértünk. A koncepció tengelyének a Regionális Innovációs Ügynökségek és a Tudásközpontok tekinthetők, amelyek azonban a régiónkénti sok hasonlóság mellett is csak a számos helyi specifikum figyelembe vételével jöhetnek létre.
A továbbiakban ki kell dolgozni a fontos részelemeket, és konkrét tartalommal kell feltölteni, amelynek során három megjegyzést különösen lényegesnek tartunk:
Célszerű a már formálódó Regionális Innovációs Tanácsokat megerősíteni, meghatározva kooperatív, tehát nem hierarchikus helyzetüket a Regionális Fejlesztési Tanácsokhoz képest; A Regionális Innovációs Ügynökségek ezeknek a Regionális Innovációs Tanácsoknak a cégjogilag ill. konzorciális szerződéssel is intézményesített leképezései legyenek, határozottan megjelenítve az innovációs alap regionális szegmensében betöltő elosztó szerepet; Az Innovációs Ügynökségeknél külső szakértők részvételével felügyelő bizottsági jelleggel épüljön be az önkontroll.
Természetszerűleg a többdimenziós regionális erőtérben határozott innovációs érdekérvényesítésre van szükség, ezért az NKTH-nak (Innovációs Ügynökségnek) kell biztosítani a felsoroltak érvényre juttatását, sőt akár egyik alapítójaként részt kell vennie ezekben a szervezetekben.
A Tudásközpontoknál célszerű tekintettel lenni arra a körülményre is, hogy a szakma-specifikus és a régió-centrikus szempontok – egymás jelentőségét nem csorbítva – más-más dimenziókban hatnak. A regionális Tudásközpont egyes specifikus kompetenciáinak más régiók számára is elérhetőknek kell lenniük, összességében azonban Tudásközpont fogalmát, kereteit, szerepét érthető módon meg kell határozni.
A Regionális Innovációs Központoknak a megfogalmazott feladataival egyetértünk, és támogatunk minden olyan kezdeményezést, amely a kisvállalati innováció sokcsatornás, multiplikatív támogatását erősíti, az innovatív KKV-k tőkéhez jutását a piac-közeli projektek sikeresélyének növelése érdekében segíti és támogatja a spin-off cégek létrejöttét, megerősödését.
Az pedig, hogy a dokumentum a Tudásközpontokat ilyen hangsúlyosan állítja az egész koncepció tengelyébe, a szóba jöhető szereplők, a feladatok, a módszerek és az eszközök tekintetében mindenképpen továbbgondolandó és konkrétabban – a regionális különbözőségekre tekintettel – megfogalmazandó. Ehhez nélkülözhetetlen a hídképző intézmények fejlesztése és az innovációs hálózatok kialakítása, működtetése. Fontos a klaszterek kialakításának ösztönzése, az üzleti és innovációs szervezetek hálózatának kiépítése, és különösen a nemzetközi hálózatokhoz való csatlakozás támogatása.
A továbbfejlesztés egyik legfontosabb területe a regionális innovációs eszközrendszer kialakítása, és vitathatatlanul nagy jelentőségű az innováció társadalmasítása is. A feladat- és forrástérkép tartalomjegyzék-jellegű felsorolása mellett a dokumentum legfontosabb célkitűzése, hogy a már jelenleg is létező és működő hálózati elemekre építve régiónként létrejöjjön egy valóságos innovációs piaci tér, amelyben a kutatás-fejlesztési munkát, képességeket, eszközöket keresők és kínálók egymásra találnak, a technológiatranszfer működőképes csatornái kialakulnak, az innováció-menedzsment a KKV-k körében szükségletté és gyakorlattá válik, a magas színvonalú, kitüntetett szakterületeken pedig laboratóriumi, ill. csúcstechnológiai gyártási kapacitások ismertté és a KKV-k számára is elérhetővé válnak (mint pl. a lézermegmunkáló eszközök, speciális szerszámgyártók, bér-hőkezelő, rapid prototípusgyártás stb.) rendszeresen valósághű információk keletkeznek a régió vállalkozásainak innovációs helyzetéről.
Tapasztalataink szerint a célkitűzések elérése érdekében a regionális innováció előmozdítása terén a legfontosabb feladatok, – amelyben Szövetségünk is részt tud vállalni, – a következők:
1. A regionális innovációs szolgáltató szervezetek létrehozásának és működésének támogatása
A megfelelő feltételekkel (élő kapcsolatrendszer jelentős számú vállalkozással, szakmai-innovációs és vállalkozásfejlesztési ismeretek, valamint tőkebevonási lehetőségek) rendelkező helyi regionális konzorciumok pályázat alapján történő kiválasztása. A konzorciumoknak – mint hídképző szervezeteknek – "felszerelése és kiképzése" a szükséges eszközökkel, adatbázisokkal, minősített szakértőkkel, rendszeres képzéssel (szemlélet-változás!) és információ-ellátással. Az egyes regionális konzorciumokból felépülő innovációs közvetítő hálózati rendszer nem csak a lehetőségeket, tudást és tőkét közvetíti a vállalkozások felé, hanem felkutatja és menedzseli a terület innovációra képes vállalkozásait, fejlesztési terveit, innovációs projektjeit (Aktív közreműködés). A helyi információkból és ismeretekből, dinamikus vállalkozói kapcsolatrendszerből kialakítható az állam számára is fontos monitoring rendszer. A regionális innovációs szolgáltató szervezetek a rendelkezésükre álló információk birtokában interaktív módon részt vesznek az innovációs stratégia kialakításában, megvalósításában és szükség szerint módosításában.
2. Az Innovációs Alap regionális célú működtetése
Országos és regionális szinten is célszerű a projektek PEA-hoz kapcsolódó rendszerben történő kiválasztása: Témajavaslatok összegyűjtése (a regionális innovációs szolgáltató szervezetek közreműködésével) A támogatandó projektek kiválasztása A pályázatokat kidolgozó innovációs szakemberek és szervezetek kiválasztása minősítéssel, esetleges továbbképzésük A támogatandó projektek és minősített szakemberek (szervezetek) megfelelő "párosítása" (a pályázatkészítés költségei ebben az esetben az IA-t terhelik) Az előzőekben nem érintett szakértők és szervezetek bevonása az értékelési folyamatba Tanácsadás és monitoring a projektek megvalósítása során.
3. A meglévő hídképző szervezetek támogatása
A szakmai szervezetek, kamarák tanácsadó szolgáltatásainak megerősítése vagy bővítése innovációs szakértőkkel a megfelelő szemléletváltoztatás és az innovációs folyamat felgyorsítása érdekében.
Összességében: A cél- és feladatrendszer realizálásához a következő pályázati eszközöket javasoljuk:
1. Innovációs kooperatív rendszer létrehozásának, működtetésének ill. fejlesztésének támogatása (Pl. 3 éves projektek, amelyekkel gazdaságilag önfenntartó innovációs ügynökségek alakulhatnak ki a létrejött innováció-támogató struktúra know-how-jának bázisán).
2. KKV-k műszaki fejlesztési összefogását generáló több-szereplős fejlesztési akciók meghirdetése a régiókban,
3. Üzleti alapú közvetítői tevékenység kialakításának támogatása, amely a csúcstechnológiai ill. speciális technológiai kapacitások közvetítését szolgálja.
4. A régiók innovációs profiljának, ezen belül a KKV-k innovációs aktivitásának monitoringja.
5. A regionális innovációs ügynökség operatív funkcióinak ellátására pályázat meghirdetése az e területen jártasságot felmutatni képes szervezetek és konzorciumai körében.
A regionális pályázatok kiírásának tartalmi-szakmai előkészítéséhez és a pályázók felkészülése érdekében még kívánatosnak tartunk 1-2 hónap időt biztosítani, amely után szeptember környékén már kiérlelt pályázati akciók indíthatók.